2017-03-30
  • PKO Leasing sfinansował kolejny samolot pasażerski dla linii lotniczej Enter Air.
  • Dzięki zaangażowaniu PKO Leasing największa polska czarterowa linia lotnicza będzie mogła obsłużyć większą liczbę pasażerów.
  • Kwota zobowiązania wynikająca z umowy wynosi ok 26 mln USD, a transakcja została zawarta na okres 96 miesięcy. 

29 marca br. PKO Leasing zawarł z linią lotniczą Enter Air umowę na finansowanie leasingiem zwrotnym samolotu typu Boeing 737-800. To już siódma transakcja w zakresie finansowania statków powietrznych z największą polską, czarterową linią lotniczą. Dotychczasowa współpraca, która rozpoczęła się w 2012 roku, obejmuje samoloty pasażerskie typu Boeing 737, a także silniki i fotele do samolotów.

- PKO Leasing jest naszym partnerem od wielu lat. W tej współpracy cenimy przede wszystkim pewność i stabilność, ale nie bez znaczenia jest także fakt, że jest to instytucja finansowa w 100% polska, tak jak my. Rynek leasingu samolotów rozwija się ostatnio bardzo dynamicznie i jesteśmy bardzo zadowoleni, że polska instytucja finansowa działa z sukcesem na tym intratnym rynku. Samoloty są bardzo dobrym aktywem. Trzymają wysokie wartości rezydualne przez bardzo długie lata, a ceny trwale rosną. Pierwsze 3 samoloty starszej generacji, które finansowaliśmy z PKO Leasing, sprzedaliśmy z zyskiem pod koniec zeszłego roku. Obie firmy zrobiły na tym dobry interes. Teraz współpracujemy przy samolotach nowej generacji i mamy nadzieję na równie duży obopólny sukces oraz na dalszy rozwój współpracy z PKO Leasing. – mówi Grzegorz Polaniecki, Prezes Enter Air.

Według danych Związku Polskiego Leasingu w 2016 roku firmy leasingowe sfinansowały powietrzne środki transportu, czyli samoloty i helikoptery, na kwotę prawie 600 milionów złotych, co oznacza wzrost o 120% w porównaniu do roku poprzedniego. PKO Leasing jest liderem w tym segmencie z finansowaniem na poziomie 300 milionów złotych w 2016 roku.

Rynek finansowania statków powietrznych postrzegany jest jako bardzo perspektywiczny. Dotyczy to zarówno możliwości finansowania dużych samolotów pasażerskich wykorzystywanych przez linie lotnicze oraz tzw. małego lotnictwa, czyli samolotów i helikopterów używanych przez osoby prywatne i przedsiębiorców na własny użytek.

- Dbamy o to by, nasze relacje z klientami miały charakter długoterminowy. Chcemy towarzyszyć firmom na każdym etapie ich rozwoju dopasowując ofertę do zmieniających się potrzeb i sytuacji biznesowych. Dzięki temu klienci nam ufają – mówi Marcin Kuksinowicz, Prezes PKO Leasing.

Umowa z firmą Enter Air została zawarta w oparciu o tzw. leasing zwrotny. Ta forma finansowania polega na tym, że klient odsprzedaje firmie leasingowej środek trwały, który do tej pory był jego własnością, a firma leasingowa w zamian za miesięczne raty przekazuje go w użytkowanie. Leasing zwrotny jest stosowany zazwyczaj w dwóch sytuacjach. Pierwsza to taka, gdy przedsiębiorca musi uwolnić kapitał. Druga ma miejsce, gdy pojawia się okazja na korzystne nabycie maszyny lub jest ona potrzebna przedsiębiorcy od razu i nie może on czekać
na negocjacje z firmą leasingową. Wtedy najpierw ją nabywa, a następnie korzysta
z leasingu zwrotnego, co miało miejsce w przypadku tej konkretnej transakcji z firmą Enter Air.

Leasing to bezpieczny i szybki sposób finansowania inwestycji. Dzięki niemu klienci mogą użytkować konkretne przedmioty za ustalone miesięczne raty, bez konieczności stawania się ich właścicielem. Umowa leasingu wymaga mniej formalności i zabezpieczeń oraz może być zawarta w krótszym czasie, niż w przypadku np. kredytu bankowego. Dodatkowo rata leasingowa jest kosztem uzyskania przychodu, tym samym zmniejsza podstawę opodatkowania przedsiębiorcy.
Za pomocą leasingu mogą być finansowane zarówno nowe, jak i używane przedmioty.

Boeing 737 to jeden z najpopularniejszych samolotów pasażerskich średniego zasięgu na świecie. Sfinansowany przez PKO Leasing Boeing 737-800 posiada 189 miejsc w klasie ekonomicznej,  większy zasięg niż inne statki powietrzne tego typu, a z Polski bez międzylądowania może dolecieć do takich destynacji jak Dubaj, Madera, czy Wyspy Kanaryjskie.   

W 2016 roku polskie lotniska obsłużyły blisko 34 miliony pasażerów, a według prognoz Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2030 roku może to być nawet 60 milionów.